Carl E. Lundborg

Allt material är än så länge fritt att använda såvida inte annat anges, men lämna gärna kommentarer här eller till mejl carlelundborg@gmail.com.

SJ flygets bästa vän.

Kategori: Synpunkter

Den som till äventyrs söker en tågbiljett till kontinenten har numera inte någon framgång hos SJ. En förfrågan hos företaget ger till besked att SJ inte längre säljer några biljetter för anknytning söder om Köpenhamn.
Upplysningen hänvisar till någon obestämd resebyrå och internetsökning på "SJ utrikes resa" länkar till en sida som är nere.
En källa hos SJ säger att bolaget bara säljer sina egna resor, att det är en politisk fråga, att ägaren inte vill att SJ ska vara en resebyrå och att tåg är dyrt. Källan ger det sardoniska beskedet att ta flyget istället.
I praktiken har SJ givit upp konkurrensen med utrikes flyget genom att ha avvecklat servicen för utrikes resor, vilket är ett passivt och smalspårigt agerande.
Danska DSB säljer utrikes tågbiljetter från huvudstaden och tyska DB säljer också biljetter över gränserna.
På sin hemsida skriver SJ vackert om hållbarhet och miljö att "SJ´s främsta bidrag till en hållbar utveckling är att så många som möjligt väljer att resa med oss". Många gäller uppenbarligen inte utrikes resenärer.
På annan plats på hemsidan skriver SJ´s VD Crister Fritzson att vi statsar på det kunderna vill ha. Likaså här gäller för SJ uppenbarligen inte utrikes resor.
Visserligen reser många utrikes, men inte med SJ.
VD skriver också vackert att "nästan hälften av våra resenärer väljer oss för miljöns skull", som om det beror på SJ´s miljöpolicy. Snarast är den obesvarade frågan; varför väljer många resenärer bort SJ till förmån för det miljöfördärvliga flyget.
En kvalificerad gissning är att det trots tågets stora miljöfördel beror på höga priser och förvrängd analys av marknadens efterfrågan.
SJ förslösar sin naturliga konkurrensfördel och agerar indirekt resebyrå åt flyget.
Ett förhållande som bör räknas in i SJ´s miljökalkyl.
Alla från SJ avvisade resenärer till flyget är minusposter på SJ´s miljökonto.
För en tid sedan backade SJ från förslaget att dra in biljettförsäljningen på tågen med motiveringen "vi har lyssnat på våra kunder". Det var en framgång för kunderna.
I framtiden vore det tacksamt om SJ lyssnar till kunderna i förväg och utnyttjar den fulla potentialen med spår och järnvägsnät som finns över hela kontinenten.
Istället för att, räkna pinnar som polisen för att visa ett magert plus i redovisningen, krympa kostymen och skyffla resenärer till flyget.

Kan Stjäne styra upp Hamiltons kantring.

Kategori: Synpunkter

I runda slängar fyra miljarder kostar det för Svt att grovt sett producera eller köpa Aktuellt, Rapport, Uppdrag granskning, Antikrundan, Allsång på Skansen, Babel, På spåret, Schlagerfestivalen, barnprogram, sport, väder, bullermattor med dokumentär- eller naturfilm till samt att hyra lite filmer
Därutöver är resten som Svt sänder mest ren krimskramsteve.
Banala barnlekar för vuxna, veckotidningsprogram om matlagning, inredning, trädgård, prata om ingenting, norskt/danskt/finskt jönseri, amerikanska evighetsserier, amerikanska tonårsfilmer, amerikanska övernaturliga serier, ljudlaborationer med filmillustrationer från Afrika, Asien, Sydamerika, Sydpolen, Korea-, Vietnam-, Andra världskriget etc..
Interfolierat med påannonser av opersonliga röster som ideligen tjatar om kommande förträffliga program.
Handen på hjärtat är det nog få som kan påstå att krimskramsteve är public service. 
Eva Hamilton vid rodret för skutan har styrt in Svt på den kommersiella marknaden med besked, så att public service blivit kommersiell teve utan reklam.
Styrelsen har applåderat höga tittarsiffror men till mer än hälften tappat fokus på public service-uppdraget. Aktiebolagsformen gör det svårt för insyn i bolaget och bolaget kan manipulera med definitioner och sändningstider om hur mycket kultur, demokratiskt utbud och liknande de sänder hur de vill.
Mediamarknaden förändras radikalt och snabbt. Unga flyr teve och och Svt och mest de äldre håller sig kvar vid de få public servicebojar som återstår i Svt´s utbud.
Tillträdande Svt-chefen Hanna Stjärne har ventilerat sin positiva inställning till en finansiering via skattsedeln och tacka tusan för det när förtroendet för modellen med licensfinansieringen av och för hela public service-teve sviktar.
De flesta verksamheter och organisationer har en livscykel som följer omgivningens krav och behov. Från start till mognad, full behovstillfredsställelse, nedgång till avveckling eller rekonstruktion. Ofta beror nedgången på syrebrist, förkalkning, revir, dissonans och maktofullkomlighet.
För att en organisation  ska överleva är förändring nödvändigt i en föränderlig omgivning. Public service/Svt har nått nedgångsfasen och är i skriande behov av ny kurs alternativt avveckling, omstart eller genuin rekonstruktion.
Tillträdande chefens drömmar om säker och trygg skattefinansiering är ingen bra signal för public service i tiden och framtiden. De vittnar bara om stagnation och inställsamhet till makten och uppdragsgivaren.
För vem skulle säga att jag klarar mig fint med skutan på öppet hav, utan möjlighet till lots, eskort eller bogsering, om sådan finns inom bekvämt räckhåll. Knappast kapten eller besättningen på skutan.